Förtroendeingivande behandlingar?

En av de värsta grejerna jag vet är att åka till doktorn för att ta en spruta. Att behöva sitta och vänta på att få en lång nål inkörd i kroppen. Att strax få känna, enligt mig, en oerhörd smärta. Då kan jag inte ens tänka mig hur det skulle kännas med den här:



Jag är väldigt glad att sjukvården har gjort så stora framsteg som den har. Liksom, förr verkade behandlingen av sjukdomen nästan vara värre än själva symptomen. Som till exempel åderlåtning, amputering utan bedövning och så den här groteska sprutan. Kvicksilver och arsenik, som är rena gifter, användes också som botemedel mot exempelvis syfilis, men kunde ha den lilla bieffekten att man dog…

Så här sitter jag och oroar mig för en någon millimeter tjock nål, undra bara då hur människorna förut kände inför ett doktorbesök? Usch, jag vill inte ens tänka på det.


Emma Vestberg


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: