La vie en France

Som en uppmärksam läsare kanske har insett så har jag en ganska stor fascination för en av våra coolaste nationer, Frankrike.


Trots att jag hoppade av franskan i skolan när det kom till att lära sig passé composé och böja voyager i futurum så har det ljuva livet i Frankrike verkligen satt sig i mig.


Jag kan stolt säga de två senaste presidenterna, slänga in småord som n'est ce pas? och moi i samtal, och det finns inget annat ställe än Paris som jag kan tänka mig att bli gammal i. Jag är helt enkelt lite av en frankofil.

Det känns därför ganska naturligt för mig, när vi klädde ut oss i olika historiska kläder, att nappa min kära vän Dominique och genast kalla hennes klänning och hatt för chict franskt 50-tal.



Dominique Sternberg, bloggare på Youthhood.

Det började bulta i mitt hjärta när jag tänkte på de graciösa damerna som på 50-talet levde loppan i Paris med vackra klänningar, små hattar och långa cigarettmunstycken.

1947 myntades begreppet "The New Look" av Cristian Dior, och hans första kollektion visades upp i Paris i februari samma år.


Dior vill framhäva de kvinnliga formerna, och det handlade om en markerad byst, smal midja, betonade höfter och en vid underkjol av tyllkjoldelen.


En kjol av taftsiden kunde kräva uppemot 20 meter tyg för att få den avsedda vidden. Ett flertal kvinnliga filmstjärnor och celebriteter anammade den nya stilen, däribland Audrey Hepburn och Grace Kelly.

Det är härifrån jag får min vision av min vän Dominiques stil, min hjärna kopplade 50-tal med The New Look, som förövrigt fotades bland annat i livsfarliga poser på Eiffeltornet, och visst känns hon lite chic och elegant?

50-tal i Paris betydde Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre och existentialism. I en tid där De Gaulle inte än hade tagit tag i styret och landet fortfarande led efter andra världskriget, visst kan det då vara skönt att förlita sig på stil?



Klara Lindvall


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: