Att manuellt demonstrera elektricitet



Alternativ nummer två var rätt såklart, nåt annat vore ju konstigt... Eller egentligen var min första chansning en bingomaskin, dock kanske inte nån speciellt genomtänkt gissning, men ändå.


Jo, men som sagt så var det dårå en elektricitetsmaskin. Nu vet jag inte så mycket om den men jag gör mitt bästa. Föremålet i fråga användes i undervisningssyfte på skolor, förmodligen i fysik- eller kemiundervisning.


Att döma av maskinens utseende skulle jag säga som tidigare, att när spaken snurras bildas friktion av ståltråden som ligger tryckt mot kupolen. Då friktionen blir tillräckligt stor uppstår elektricitet mellan knopparna längst ut på ståltråden.


Jag har däremot svårt att tro att detta skulle ge ett så tydligt resultat att det skulle synas i dagsljus, men i och för sig är det ju bara att släcka lampan...


Om någon av ni läsare varit i kontakt med en liknande apparat skulle ni väl kunna höra av er, om jag haft någonting rätt vill säga?



Max Af Klercker


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: