2100 meter över marken i en metallinsekt

Resor, resor, resor... När jag hör veckans tema har jag verkligen ingen aning om vad jag ska skriva om. Men jag gick fram till ett bord med två kartonger fulla med rese- och fritidstidningar från 60-talet, och började bläddra igenom dem, en efter en.


Efter ett tag började jag känna att "nej, men nu måste jag ju ta och hitta någonting", och det blir ju inte bättre av att man hör de andra mumla lite "ja, men den här tar jag".

Efter ett tag när jag står och bläddrar i en tidning som heter STF (Svenska Turistföreningens Tidning) från 1957 hittar jag en skitcool bild på Kebnekaise snett ovanifrån. Bilden tillhör en artikel som är skriven av Walo von Greyerz, och handlar om en expedition där Walo, en kompis och helikopterföraren Bertil flyger över den svenska fjällvärden och över Kebnekaise.


De lyckas landa på toppen och besöka Sveriges högst belägna toppstuga. På tillbakavägen, när de är 1500 meter över Fjällstationen vid bergets fot, stänger Bertil av motorerna och de gör ett fritt fall innan han startar motorerna igen och de landar lugnt och försiktigt.

När jag läste artikeln insåg jag att helikopterflygning är någonting jag verkligen måste skriva in på min "att-göra-innan-jag-dör-lista". Mer med på den listan finns bland annat fallskärmshoppning och att hoppa Bungee Jump.


Tänk dig känslan att sitta i något som ser ut som en förstorad metallinsekt och se Sveriges högsta berg på 2100 meter resa sig framför dig. Eller under dig.

Tänk dig fritt fall på Gröna Lund gånger 10!

Tänk dig om helikopterns rotorblad skulle frysa under fallet...

The Bucket List - när du har slut på idéer till listan


Max af Klercker


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: