Det kanske inte är någon vampyrism precis.


Här har vi människan som fick ett G- i geografi, och de enda länder jag har besökt är England, Danmark, Norge och Polen. Jag är inte precis det barnet som åker med sin familj och steker i ett varmt exotiskt land varje vinter. Men, det är klart att jag är intresserad av omvärlden, men jag har verkligen ingen koll på den.

Radion står på hemma hos mig varje dag, och jag hör Ekot en gång i timmen och det berättas för mig, och så många andra, vad som händer här i Sverige och i andra länder. Naturkatastrofer, mord, politik, krig, firanden och så vidare. Men även fast jag hör detta varje dag, även fast jag uppdateras ständigt, så har jag själv inget att säga om det som radiorösten säger. Är jag helt enkelt så feg så att jag inte vågar tala om något som kanske händer i ett land som jag inte ens vet vart det ligger? Antagligen.

I turisttidningen "Utflykt" från 1962 hittade jag ett uppslag med en stor rubrik som löd: "Vi liftade Afrika runt". Det var en student och hennes fotografpojkvän som fick för sig att ta en tripp genom Afrika. De steg på som däckpassagerare på ett grekiskt fartyg och steg av i Alexandria och åkte längs Nilen tills de nådde sitt mål. Även fast detta var snart 50 år sedan så kändes det ändå aktuellt, låter det inte riktigt spännande, och dessutom nyttigt, att ta sig en tripp till Afrika bara sådär? Något man själv skulle vilja göra.

Bland alla bilder från resan (tagna av Lars Erik Wennberg) så lade jag märke till en bild på en liten massajflicka. Och av texten fick jag lära mig att massajerna, som jag faktiskt har hört talas om tidigare, är kända för att de inte slaktar sina djur för att livnära sig själva, utan de åderlåter dem och dricker sedan blodet istället. Detta hör till massajernas kulturella historia, att inte äta vilt. Brutalt, men ändå, de måste ju bry sig om djuren så pass att de inte vill slakta dem. Jag berättade det här för en vän till mig. Han fnös och sa att det var sjukt taskigt. Men jag sa det att om de nu åderlåter djuren så lär de ju ge dem tillräckligt med föda för att de ska må bra efteråt. Precis som när vi går och lämnar blod, läkarna säger till oss att dricka och äta ordentligt innan och efter för att vi ska må bra. Det kanske inte är någon vampyrism precis.

Ska vi dra till Afrika på utflykt kanske?


Dominique Sternberg

Postat av: Anonym

Massajfolket verkar spännande

2009-02-09 @ 14:15:12
Postat av: Anonym

jag är på!

2009-02-09 @ 14:22:10

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: