En del av vinsten.



"Den som himlens väg ej klandrat
men i stillhet strött sitt kall
fruktat gud och vredligt vandrat
Han till himlen komma skall
efter mödor kval och strid
väntar oss en salig frid
hos vår gud till evig tid"


Bilden ovan är en begravningsdikt från 1884.


    Den begravningsdikten ovan är enligt en
typisk dikt ifrån den tiden. Den är otroligt speglad av den svenska kyrkan som nästan var som en stat. Sådana dikter tilltalar inte mig direkt. Det betyder ingenting mer än att man önskar att personen levt ett gott liv. Har den gjort det kommer personen frossa i överflöd. Blah säger jag.

    Det finns tusentals dikter men dikter som tilltalar just mig är antingen dikter som är sjukt djupa där personen verkligen vill uttrycka något. Inget skit du hör på radion vill säga. Eller så finns de texter som är sjukt provocerande som visar hur kapitalet har format våra liv. Jag tänkte därför avsluta med ett av Sveriges egentligen mest radikala band, Knutna nävar. Här är ett par utdrag ur "Greppet hårdnar."


"I välfärd eller depression är det alltid vi som trycks ner.
Trots allt snack och allt prat om vår arbetarstat blir de arbetslösa allt fler.
Så lyssna noga nu min vän på det som jag har sagt.
Världens 30-tals kris kommer nu i repris
Det är följden av borgarnas makt.
Om ni unga ser er plikt och reser er och slåss.
Fast man är gammal och grå ska jag kämpa ändå för framtiden tillhör oss."



Victor Soldeus


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: