Kärlek till rusdrycker


För ungefär ett år sedan var jag ute och hade det skoj på någon högtid. Precis som alla andra drack jag kopiösa mängder alkohol. Jag minns vissa stunder av kvällen. Dels har jag ett minne av att jag drack 90% läkarsprit. Den var utspädd med något annat förtärbart material.


Personen som kom hur man definierar känslan kärlek
borde få nobelpriset. För när jag säger ordet kärlek vet alla den varma och underbara glada känslan vi känner. Visst samtycker jag om det, jag är själv med om det just nu. Det där absolut alla underbaraste som finns. Jag tänker inte släppa det heller!
    Kärleken ter sig på många olika sätt. Vissa har den till personer, vissa har den till saker, vissa har den till abstrakta och konkreta saker. Men det jag tänkte på är kärleken till alkohol och kärleken du får av att dricka alkohol.


Jag blir äcklad när jag ser folk glida omkring på fester stupfulla och går från kille/tjej efter kille/tjej och kysser, pussar, hänger, klänger. Det är absolut inte min sak att bry mig om vad andra gör egentligen. Därför är det jag skriver just nu rätt patetiskt.
    Många personer binder kärleken till 75an rätt tidigt. Många av mina vänner eller bekanta dricker en del. Därmed ser jag också att många, befarar jag, kommer hamna i någon helgalkoholism eller fastna helt i skiten.  Vi dränker våra sorger i flaskan och kväver vår kärlek till andra i den. Det är ett substitut för att våga säga vad man känner.


Jag tror många känner igen sig i det jag skriver, samtidigt som jag tror många blir skitarga och tycker jag är den största idioten. Jag klandrar inte någon av er, precis som ni inte borde klandra mig. Jag tänker inte trycka ner någon för att vi har meningsskiljaktigheter. Det är sunt att tycka olika.
    1922 hade vi en omröstning om alkoholförbud. Förslaget gick inte igenom. Jag undrar många gånger hur samhället skulle se ut statistiskt sett med brottslighet om inte alkohol var tillåtet. Min morfar berättade en gång för mig att de hade "motbok" förr i tiden. Det innebar att bara männen fick gå och hämta brännvinet och bara en viss mängd i månaden.

Trist är det i vilket fall som helst för de som får uthärda den skit många av de alkoholiserade utsätter andra för. Trist är det för alkoholisterna att de ofta inte förstår deras problem innan det är för sent. Trist är det att samhället tjänar på andras olycka och misär.


Victor Soldeus

Postat av: Hans A. Kann

Du är klarsynt - berusningsstrategierna i Sverige är helkorkade. Bära sig åt som fn-bli spritförgiftad och dessutom skryta om eländet dagen efter......och sedan bli fyllesjuk i tre dagar.

Är svensken offer för ett "sjukt" förväntanstryck?

För att komma upp i ett behaglgt rus behövs det bara 4-12 cl sprit eller 3 glas vin per kväll

sen slipper man bli skakis och bakis..

2009-09-18 @ 19:26:27

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: