Poesins vilda värld



Ett människoliv är bara skrot och skal,
när räknat ut i tusental.
Då finns ej individ och mänska till,
då är man endast en soldat,
i tjänst hos robotguden Stat.
Får lära sig att gå i takt och drill;
och sedan - såsom stympad eller lik - bli kallad Statistik.


Ett människoöde! Ansvarsfullt men mitt,
med rätt och plikt att växa fritt
och värna eget land och egen härd,
men aldrig slåss för makt och guld
och öva våld för våldets skull.
Den ena människan är den andra värd.
Ty gränsen går ej mellan ras och blod,
men mellan ond och god.


Så här skrev Gwendolen Fleetwood i tidningen Trotsallt (1941) och det råder inga tvivel om att denna dam var en riktig poesinörd. När jag letade i Sörmlands museums arkiv så fann jag flera tjocka häften med dikter som hon gjort. Just denna dikt är som sagt skriven år 1941, under förintelsen. Det framgår tydligt i dikten att hon hade en negativ syn på det som skedde.

Poesi är för många väldigt svårt, om inte helt ointressant. Men jag ska utmana mig själv och handlöst slänga mig in i poesins vilda värld. Varsågoda och ta del av mitt verk:


Endast för en stund


Låt mig vara poetisk, endast för en stund.
Låt mina ljuva ord ödmjukt forma din mun.
Förlåt alla du känner,
alla du kommer känna
och alla du någonsin känt.
För om du är på botten
så kommer turen till dig så fort den vänt.

Ånger är en känsla, ingen regel.
Tyck som du vill och använd andras reaktioner
som en varningsspegel.
Kom ihåg att vi skriver för att veta att vi finns,
missnöje och glädje existerar bara om vi minns.
Det här är min livsfilosofi,
tänk nu på allt jag sagt, med en gnutta ironi.



Viktor Einarsson

Postat av: Anneli Hallgren



Med en gnutta ironi men så poetiskt

Friskt formulerad livsfilosofi

Hoppas få läsa mera!





MVH Gladiatan

2009-02-07 @ 15:23:42
URL: http://blog.glad1atan.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: