Vad är poesi?


Kan inte någon berätta det för mig för jag har verkligen ingen aning om vad det är. Eller så kan det ju vara för att jag har gett blanka fan i att bry mig om vad det är. Jag tror säkert att det är jättevackert så som folk säger om det.


En fin låt som poesi, en text som betyder något för folk, som berör en. Här sitter jag nu och gnuggar mina hjärnceller som inte finns för att tänka ut vad poesi är, det går verkligen inte. Jag är ju lite nyfiken på det, en kille som skrivit en bok som heter "Samlade dikter" heter K. A Nicander, han var en känd diktsamlare i Sörmland som skrev entusiastiska texter.


Det finns inte så mycket att säga mer än att det här inte är mitt bästa ämne, hela helgen har jag grubblat över vad det kan vara för någonting, poesi hit och poesi dit, jag har aldrig varit riktigt bra på att skriva dikter heller, jag minns nog allt i 3an när man skulle hitta på en dikt som skulle rimma och jag kommer ihåg att pannkaka och katt inte rimmade så bra.

Rosor är röda, violer är blå

Smultron är söta, du är lika så.


Matilda Thorén


Postat av: Anneli Hallgren



Poesi är allt' o ingenting

Som en symfoni av ord

Dirigenten är läsaren själv!



Bokstäverna musikinstrumenten

Diktaren de spelande

Noterna de följer betyder allt........



MVH Gladiatan

2009-02-13 @ 10:24:04
URL: http://blog.glad1atan.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: