Bob Dylan och Snusmumriken



Munspelet är det mest perfekta efter sångrösten. Man behöver inte känna att man måste ta lektioner eller något annat sånt tjafs för att kunna spela det. Man behöver inte ha någon talang alls, det är bara blåsa järnet! Därför bör varenda människa äga ett munspel, man behöver ingen talang, bara en gnutta rytmkänsla. Och vem kan inte slå med sitt finger lite lätt mot en bordskant och få det att låta "dunk-dunk-dunk-dunk" liksom?


När vi jag gick omkring och letade efter ett föremål som skulle passa temat musik så hittade jag en röd liten ask som det stod "Feinste Piccoloo" på, fingrig som jag är så var jag tvungen att öppna den lilla röda sköra asken och i den gömde det sig ett litet munspel från 1800-talet! Bingo! När jag tänkte munspel tänkte jag först på Snusmumriken, men eftersom jag absolut avskyr mumintrollet så tänkte jag inte lägga ner så mycket tid på Snusmumriken, förutom att han är lite småsnygg sådär.


Istället kan man tänka på de coola grabbarna som tillexempel Bob Dylan och min favoritmunspelare, Neil Young, som är en av de få skickliga på att spela munspel. Kolla liksom på honom när man sjunger världens finaste låt Hey Hey My My och spelar gitarr och munspel samtidigt! Som han dessutom har i en ställning runt halsen, för att underlätta lite (bara munspelet runt halsen alltså, hade vart lite jobbigt att ha gitarren i en ställning runt halsen också). Titta så duktig han är:

 

Munspelet - när du känner att din röst inte räcker till.



Dominique Sternberg


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: