Här ska du få för gammal ost


Ost är gott att ha på allt och i alla former. Smält eller inte, den passar ta mig fasen på allt. En macka med ost kallar många för en ostmacka. Det är fel, enligt mig, för en macka utan ost är ingen macka alls. Utan osten skulle vi vara näst intill utdöda. Kolla bara på pizzan. Huvudingrediensen på en pizza är ost. Hade inte osten funnits så hade inte pizzan funnits. Hade inte pizzan funnits hade inga pizzerior funnits vilket skulle resultera i en kopiös mängd arbetslösa. Jag menar hela restaurangbranschen är uppbyggd på osten. Och eftersom jag och många andra i detta land är trogna pizzaätare så skulle även vi gå hungriga på lördagskvällarna om det inte vore för den underbara osten.

Men lika sant som att varje regel har undantag så finns det avvikelser även i ostens värld. För en ost från 1800-talet är inte att leka med. Osten på bilden har legat i en stor råttfälla någon gång på 1800-talets början. Och varför man sparar en ost på detta vis är en fråga i sig. Osten ligger i en plastbehållare. Jag vågade inte ta upp den ur behållaren eftersom stanken antagligen skulle ha förgiftat både mig och mina kompanjoner.

Osten påminner mig om en skorpmacka, mackorna som man alltid åt på dagis. Vilket gjorde att jag vill smaka av osten (ingen bra idé). Men som så många gånger förr lyckades mitt sunda förnuft övervinna min mindre sunda vilja. Så jag beskådade denna ost utan att smaka.

Nog för att jag gillar ost, men en ost från 1800-talet som är bevarad i en liten plastbägare kan inte vara annat än äckligt.


Viktor Einarsson


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: