Husets hjärta


Kylskåpet är en sak som i alla fall jag sticker in huvudet i många gånger om dagen. Kylskåpet är en god vän när hungern knackar på dörren eller när man har tråkigt. I kylskåpet finns allt gott - husets hjärta helt enkelt.

Kylskåpet på bilden är från 1948 och Lars-Gunnar Blomqvist, som ägde kylskåpet innan det lämnades in till Sörmland museum, har skrivit att skåpet blev en symbol för deras familjebildande och första egna bosättning.

Kylskåpet är väldigt litet och rymmer egentligen inte speciellt mycket föda, en liten nackdel, men jag gillar skåpets ”old school look”. Framför allt att kylskåpets dörr ser ut som en bildörr. Det råder inga tvivel om att kylskåpets yttre är ruskigt bättre än dess egentliga prestanda.

Den dagen då jag flyttar hemifrån, vill jag ha ett liknande kylskåp att kunna sticka in huvudet i.

Kanske är det insidan som räknas, även i ett kylskåp.


Viktor Einarsson


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: