Livsfarligt att förtära! (innehåller xeroform)


”Livsfarligt att förtära. Får icke förvaras i vanlig butelj, glas, kopp eller dylikt kärl. Förseelse häremot är belagd med straff”.

En burk navelpuder som användes för nyfödda barn, efter man hade skurit av navelsträngen. Det användes för, vad jag skulle gissa, att hindra infektion. Men jag vet faktiskt inte om navelpuder likt detta fortfarande används på moderna sjukhus?

Det jag reagerade nästan starkast på var “Får icke förvaras i vanlig butelj, glas“, jag menar, vad är då burken gjord av om inte glas? Känns ju lite sådär halvsäkert.

Jag fick även reda på att just denna burk tillhört en Elsa Holmberg, barnmorska i Blacksta mellan åren 1914-45, vilket är lite kul eftersom jag bor cirka en kilometer ifrån Blacksta. I informationen står det även att pudret innehåller det giftiga ämnet xeroform, vilket förmodligen är varför det är en lag på hur det ska förvaras.

Jag vet inte hur väl navelpuder passar in på veckans tema (äckligt), men jag fick extrema rysningar när jag insåg vad det var för något och vad det användes/används till.


Max af Klercker


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: