It's not my cup of tea



Te - min absoluta räddare mot sega måndagsmorgnar och långa stressiga skoldagar. Inte mycket slår en rykande stor kopp te, med bara en liten smula socker, efter att ha sprungit i skolans korridorer som en galning. Att slå sig ner på ett fik med några vänner och snacka om livets konstiga vägar och vändningar.


Det är något filosofiskt med te, det är som att sinnena öppnar sig liiite mer och man ser saker liiite klarare efter några klunkar av denna underbara dryck. Eller så kanske det bara är en liten sockerkick, vad vet jag? Mysigt är det iallafall!


Jag vill hursomhelst tro att det är någon slags magi med te. Liksom i Kina började de använda te i medicinskt syfte redan på slutet av 300-talet. Medan européerna var lite smått sega sådär och hörde om det först på mitten av 1500-talet.


Idag finns det i stort sett alla möjliga sorters te. Det finns te som sägs vara bra för fötterna och tarmarna och liknande grejer. Smakerna på te kan även variera från allting mellan champagne till rabarber.


Nu måste jag nog sluta skriva, allt skrivande har gett mig extrem te-abstinens. Så nu ska jag koka en riktigt stor kanna med citronte och bara njuta.


Emma Vestberg


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: