I början vandrade vi på samma väg


En häst från slottet Stora Sundby i Södermanland.


När jag var liten förstod jag aldrig riktigt skillnaden mellan människor och djur. Jag hade läst och sett alla dessa filmer om människor och underbara varelser som räddade sina ägare eller blev behandlade illa, typ Lassie och Black Beauty, men jag förstod ändå inte varför det var så.

Redan som liten fick man ju veta att det var fel att slåss och behandla andra människor illa, och jag fattade aldrig att det inte verkade gälla samma sak för djur. Ibland känns det inte som vi människor har fattat den fundamentala regeln; man ger sig inte på såna som är svagare än en själv. Och i det här fallet så är djuren onekligen svagare, det är lite svårt att undvika ett rakblad som skär halsen av en när man drogad är upphängd i sitt ena ben.

Vad jag försöker säga i det här blogginlägget är nog ändå att jag tycker att vi kanske borde återgå till barndomen lite, inte riktigt fatta att djur är annorlunda än människor. Är det inte meningen att vi ska leva i samspel med naturen, och vad är mer naturligt än djuren som lever i den?


Vi har kommit lång väg från hur djur behandlades tidigare i historien (ta en titt i boken Black Beauty!) men det är rätt mycket kvar att göra.

För vi är ändå bara sofistikerade apor, och väldigt hycklande.



Klara Lindvall



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: