Som klippt och skuret


Intresset kom en oktoberdag året 1949
då Ulla Eriksson blev erbjuden att bli elev på en damfrisering. Tiden som elev varade i fyra år med en kontrollerande utbildning så att Ulla skulle lära sig klippning, färgning, vatten och tångondulering.


Ondulering är ett sätt att tillämpa frisyrer och det går att göra på de här två sätten. Om du har blött hår så kan du rulla upp det i lockar och sedan kamma ut det i en frisyr när det blivit torrt, detta kallas vattenondulering. Tångondulering ingick även i utbildningen där man måste använda en locktång som underarbete och även kamma ut en frisyr.


Ulla blev klar med sin utbildning år 1954 och det var dags för det slutliga gesällprovet, där du måste göra en långhårsuppsättning, klippning, färgning och en korthårsfrisyr för att bli godkänd. Hon klarade provet galant och fick jobb på en frisörsalong där hon stannade i fem år.


Jag tänkte tala om att min mormor har berättat om de konstigaste frisyrerna för mig och jag för henne, hon har även sett mig i en hel del också + en rad olika färger, jag kan säga att det är sjukt stor skillnad från dagens frisyrer och emot vad dom var förr.



Matilda Thorén


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: