Döden: "Vi föds och vi dör"



För att citera Lovis i Ronja Rövardotter: " Vi gör det vad man gör det till helt enkelt".


Döden finns i många termer och former, vissa tar livet av sig, vissa mördas, vissa av en olyckshändelse och andra helt naturligt. Vad tänker just du på när du hör ordet döden? Att det är läskigt, att du är helt fine with it eller att du är helt besatt? Gandalf säger att "death is just another part" till Pippin i den sista filmen och jag har faktiskt svårt att överväga om det nu är så.


Att ta livet av sig kan verka som en lösning, för vissa, men jag och min bästa vän har pratat om det en hel del om det och vi kom fram till är att killar nog oftast är mer extrema av sig när det kommer till självmord. Sen är det oftast tjejer som skär sig och tar tabletter för att visa uppmärksamhet för att söka den hjälpen som de nu vill ha men har svårt för att visa att "jag mår dåligt". Det behöver inte alls bero på det heller, men det kan nog vara en förebyggande faktor till det hela.


Man brukar oftast i mordutredningar hitta en massa rep under naglarna för personen i sig ändrat tanke på livet och döden. Victor berättade för mig att det fanns ett Youtube-klipp om självmord vid San Francisco bron, där det finns telefonstolpar var 10e meter eller något liknande för att det var så många som tog livet av sig vid den bron. Det ryktades om att det var minst 10 personer per dag som hoppade.


Sen finns ju dödslängtan, och jag längtar till döds efter min säng just nu.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: