Finurliga manicker: "Snailmail"



Datorer måste vara en av de finurligaste grejerna någonsin. Tänk vad mycket omständligare saker skulle vara.
Bara själva grejen att jag sitter här just nu framför en datorskärm och skriver en text, iTunes är igång med skön musik och då & då checkar jag in facebook för att se vad omvärlden har för sig.


Om inte datorer fanns skulle jag antagligen behöva skicka in texten med brev och ni läsare skulle inte bara kunna surfa in på en hemsida utan vi på bloggen skulle behöva skicka ut typ en vecklig upplaga av alla bloggar! Ahh! Ja, ni fattar grejen.


Jag började undra hur någon kom att tänka på en sådan här smart pryl. Det visade sig vara en snubbe som hette Charles Babbage som levde mellan 1791 och 1871 som kom på tanken med en maskin som både räknade ut och tryckte tabeller. Tyvärr lyckades han aldrig riktigt med att få sin maskin att fungera. Fast han sägs ändå vara far till datamaskinerna.


En annan intressant snubbe var också Alan Turing. Han levde mellan 1912 och 1954 och har betytt väldigt mycket för datautveckling under 1900-talet. Han hjälpte även engelsmännen under andra världskriget genom att försöka knäcka de komplicerade koder och schiffer som Tyskland använde för hemliga radiomeddelanden. Vilket anses ha haft en stor roll i utgången av kriget.


Men en hemsk grej är att Turing inte blev den hjälte han borde ha blivit, på grund av att han var homosexuell. Han tvingades genomgå hormonbehandlingar för att "botas". Det slutade med att han begick självmord genom att äta ett förgiftat äpple. Det är bara superhemskt och väldigt tragiskt. Jag förstår mig inte på världen ibland.


Nej nu kände jag att det blev lite väl tungt, så för att lätta upp stämningen kan jag berätta att en av de första riktiga datorerna fyllde ett rum som var 26 meter långt och 2,6 meter högt. Vilket jag finner ytterst roande.


Men i alla fall, dit jag vill komma är att datorer är bra, för det mesta. Och de blir bara mindre, snabbare, med större minne och roligare! Så ja, vart skulle vi vara utan datorer? ...antagligen ute i solen och njuta.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: