Youthhood på Naturhistoriska riksmuseet: "Tandfens mardröm"


När vi besökte Naturhistoriska riksmuseet hade jag bara en sak i mina tankar. Jag hade hört talas om att detta museum ägde hajtänder ifrån Skåne. Jag ville veta ifall detta stämde!

Och mycket riktigt så fanns det hajtänder ifrån Skåne. Jag såg dem med mina egna ögon. Jag kunde dock själv inte fastställa ifall tänderna kom från just Skåne men jag litade på personalen.


Men på bilden är inte en hajtand. Det är en Mosasaurietand. En Mosasaurie kan beskrivas som en gigantisk, fotlös, ormliknande krokodil. Mosasaurierna var en dinosaurie vars storhetstid varade i ca 25 miljoner år. Under denna tid kontrollerade den i stortsätt alla hav. Detta djur käkade hajar till lunch.

Mosasaurierna finns givetvis inte längre och tur är väl det. Nu ligger istället deras tänder och dylikt i lådor i diverse arkiv för att vi människor ska kunna få häpnas och lära.

Det intressanta är att denna Mosasaurietand också hittades i Skåne. Det verkar finnas mycket spännande saker ifrån Skåne. Tur att det tillhör Sverige, så att inte Danmark hade suttit och tryckt på allt detta fina kunskapsstoff.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: