Fan vad kul!: "Även om leksaker inte behöver vara komplicerade för att vara roliga!"

Två stycken snurrande plastbitar mot varandra är grymt mycket roligare än det låter. Genom att sätta dem två och två, i en skålformad spelplan snurrandes mot varandra, kommer de automatiskt dras mot mitten och slå ut varandra. Som bilden här under visar håller man alltså i det gula handtaget.



Själva snurran placeras under den blå/lila fyrkanten och sedan ska det bara vara och dra i det gula plastbandet så snurrar den. Det underhållande med denna ganska simpla lek är att den som dragit igång den snurran som snurrar längst vinner. Detta var, som jag kommer ihåg det, jätte populärt i någon månad, sen började alla med typ Pokémonkort eller liknande igen. Jag däremot fäste mig vid dessa Beyblades och fortsatte ett ganska bra tag efter alla andra slutat.

Men nu vet ju alla ni som någonsin samlat på något att det inte bara är att köpa, i det här fallet, en plastsnurra. Utan när du köpt en vill du ha en till, och så fortsätter det… Beyblade är ursprungligen en manga serie från Japan, och är alltså bara ett av alla exempel på onödiga samlingsobjekt. Pokémonkort är väl det mest kända.



Någon som också tyckte att detta var någonting värt att samla på var Niklas Warnander som är ägare till Beybladen på bilderna. Förmodligen hade han tröttnat på den då han 2006 lämnade in den till Sörmlands Museums samlingar. Jag har i och för sig tröttnat på mina, men de ligger istället uppe och skräpar på vinden…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: