Saker som skrämmer mig: "GRRRRRR, en blåval!"

Just i det ögonblick jag skriver det här inlägget befinner jag mig i ett kök ute på landet där åtta tjejer springer omrking i ett stort virrvarr och pratar film och ansiktsbehandling, samtidigt som de försöker laga tacos. Jag frågar dem en efter en, om vad det är som skrämmer dem mest.

Anna Viberg:
- Ormar, alltså ormar, verkligen. För att de slingrar och inte har några ben.
Men eftersom du tycker de är äckliga för att de inte har några ben, tycker du inte att fiskar är lika läskiga?
- Nej, men de har fenor! Och man äter dem också, så de känns lite mer bekanta.

Antonia Grill:
- Stora djur i naturen, vildsvin och älgar och sånt. I mörkret. När man är själv.

Anneli Koskinen:
- Hundar! De är lömska, skäller och hoppar. Och så har dem läskiga ögon.

Antonia Grill:
- De har ju jättefina ögon som är stora och fina!
- Nej! De är hotfulla, svara Anneli.

Emma Vestberg:
- Valar, dels för att de befinner sig i djupa mörka hav och för att de är gigantiska. Tänk dig areor som är stora som fotbollsplaner där det finns extremt stora valar, läskigt!

Antonia Grill:
- Var glad, dem träffar du inte på så mycket. 

Amanda Karlsson:
- Harskrankar, för att de har långa äckliga sprattliga ben, har ingen kontroll och flyger på folk och sprattlar dem i ansiktet. Tänk när man sover och det kommer nåt och kittlar en i ansiktet! Och så är de inte bra på att flyga heller. Sen låter de "bluublubblu". 

Louise Westman:
- All sorts cancer! Sjukdomar. Alla sorts sjukdomar. Dödliga sjukdomar. Annars, gråsuggor. 

Klara Lindvall:
- Clowner, sten i skorna, mörker, spöken, barn, politiker, religösa människor, gamla människor, kkk, tsunamis, fiskar, ormar, gråsuggor, aids, cancer, nazister!, maffian, blodhundar, folk som ler konstigt på stan, mest av allt är jag rädd för Dompa. 
 
Om jag har förstått rätt så verkar det som att djur är det mest skrämmande just nu. Iallfall bland tonåriga tjejer. Så var det nog förr också, eller kanske inte? Kanske var man mer van vid djur när städerna inte var lika stora och täta som nu?

Fast djuren kanske inte var lite skygga förr, så de skämde livet ur fok och det sitter kvar än idag? Jag tror att djuren är lika rädda för oss som vi är för dem, fast själv är jag mest rädd för spindlar om jag ska vara ärlig, så jag håller nog kvar vid min slutsats om att djur är det mest skrämmande.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: