Bling, bling: "Vad har en amerikansk rappare och Fantomen på Operan gemensamt?"

En överviktig amerikansk rappare med vad som ser ut som flera kilo halsband. I en överpimpad low rider sitter han ovanpå baksätet med tre tjejer i bikini på vardera sida. I bakgrunden dunkar någon meningslös kärleksförklaring till raplåt som rapparen snyggt mimar med i. Kanalen är MTV!



Detta är vad jag tänker på när jag hör ordet bling bling. Stora glänsande smycken fästa på feta halskedjor. Men i Sörmlands Museums föremålsarkiv Raspen finns inga sådana smycken, inte vad jag hittat i alla fall. Men förutom diamantprydda halskedjor, vad är då mer bling än en kristallkrona?

Hundratals centimeterstora kristaller hängande i ett välplanerat och symetrisk mönster kan inte bli annat än vackert. Jag kan inte låta bli att relatera kristallkronor till musikalen ”Fantomen på Operan”. Ni som sett den förstår nog att jag tänker på den gigantiska takkronan som fantomen använder till sin hämnd i slutscenerna (ska inte avslöja vad som händer för er som inte sett den). Men maffig film måste jag säga.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: