Magi: "Magi är vad vi gör det till, och vad vi vet"

Ordet magi kan definieras på olika sett, enligt nationalencyklopedin är det ”handlingar som anses påverka översinnliga krafter eller makter till utövarens fördel”. Jag skulle säga något liknande, men typ saker som vi fascineras av och ofta inte vet hur de fungerar.

Har du någonsin sett programmet ”En magikers hemligheter” så vet du vad jag pratar om. Det är, som det låter, ett program som avslöjar magikers trick. Ett väldigt häftigt program att se, men det förstör lite av grejen med magi eftersom det är hemligheten i det som fascinerar oss. Jag tänkte visa ett youtubeklipp från programmet men det känns bättre att visa en film på en riktigt duktig magiker vid namn Chriss Angel. Enjoy!



Till föremålet då. Men vad har en barometer då att göra med magi? Jo, men som jag nämnde tidigare är det saker som vi ofta inte vet hur de fungerar. Och ja, jag vet ju att en barometer visar vädret genom att mäta lufttrycket, men hur fungerar det egentligen? Ja, om jag visste det hade jag ju inte skrivit om det här.

En barometer kanske känns onödig när det egentligen bara är att gå in på SMHI’s hemsida och kolla upp vädret. Men är man båtmänniska som jag, kan en barometer vara väldigt användbar när man kanske inte har tillgång till Internet. Häftig uppfinning tycker jag.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: