Påsk: De festar med djävulen

Påsken har aldrig varit någon big deal för mig sedan jag slutade få påskägg. Men det finns fortfarande känslor från påsken jag kommer ihåg från när jag var liten.

När jag tänker på påsk tänker jag på det där ENORMA påskägget som låg bakom min morfars soffa och väntade på mig. Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var just den påskaftonen, men jag kommer ihåg att påskäggen var size XXXL och innehöll inte bara godis, det innehöll pengar också. Ett par tior och femmor, en förmögenhet i ett barns ögon.

Idag har påskäggen tappat sin charm, men jag vet något som inte har det. Påskpysslet! Jag påskpysslar inte längre, men som liten älskade jag att göra små handgjorda kyklingar och påskkort och annat färgglatt krimskrams. En annan sak jag älskade att göra var påskhäxor. Min mamma hade/har massor med material hemma som man kunde skapa klockrena påskhäxor med. Och bara tanken av häxorna och de svarta katterna som flyger till blåkulla får mig att le stort. Jag vet inte varför, häxorna behandlades inte direkt väl, men jag gillar ju häxor. Så det måste vara min favoritsak med påsken.



Här är en handgjord påskhäxa från 20-talet, den har använt flitigt ända fram till 2006, Den är gjord av material som trä, ståltråd och siden. Fantastiskt!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: