Vrede: Det brutalaste vapnet är vår egen hjärna



I filmen thrillerfilmen Se7en genomförs sju olika sorters mord, efter de olika sju dödssynderna som vi här på Youthhood behandlar under sju veckor i 49 unika inlägg. Nu har jag inte sett hela filmen men jag är ganska insatt i handlingen och har nu precis kollat på slutscenen då den sista dödssynden fullbordar serien – Vredens synonym hämnd binder ihop hela historien nästintill perfekt.

Bilden visar ett ganska brutalt vapen som mycket väl skulle kunna förvandlas från den högaffel det är till något livsfarlig i fel mans händer. Vrede och hämnd kan nog ofta förekomma undermedvetet och i ett planeringsstadie men det är ganska sällan som tankar blir till handlingar. Det undermedvetna kämpandet mellan huvida han bör handla efter dödssynden eller undvika syns väldigt tydligt i slutet på filmen Se7en som jag nämnde tidigare.

Som den skräckfilmsfantast jag är relaterar jag som sagt ganska direkt det här arbetsverktyget till något farligt. Mitt exempel jag har är från skräckisen The Children där en ont anande medelålders man får en liknande sån här högaffel instucken i huvudet. Inte en speciellt trevlig scen må jag säga. I den filmen hade handlandet i och för sig ingenting med varken hämnd eller vrede utan ett virus som gjorde barnen i filmen väldigt benägna att vara ganska våldsamma…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: