Tema jul: "Nu är det inte många luckor kvar"

Julen knackar alldeles strax på dörren nu, och jag känner mig som vanligt som ett barn. Jag har alltid älskat julen, som nog de flesta gör som firar jul. Jag älskar att det nästan är kolsvart ute dygnet runt och att man lyser upp tillvaron med små levande ljus och adventsljusstakar.

Det finns dock en jobbig sak med julen, och det är att den är över så snabbt. För när julafton är slut, då är julen liksom... slut. Även fast julreklamen fortfarande går på tv och att granen står kvar ett tag så har liksom alla julkänslor försvunnit. Nu är det dags att längta till våren, eller möjligtvis nyårsafton. Man har liksom hunnit tröttna på julen.

Det finns dock en sak som kan hålla julandan uppe trots att julafton är förbi, och det är all god julmat. Vår familj fixar alltid mängder med julmat och det känns ibland som att den aldrig tar slut. Så när man känner att julen har dött ut för den här vintern, ta en pepparkaka och ett glas julmust och mys ihop i soffan och sup in julgransdoften. Då känns det inte så utdött längre. God jul!

PS. Glöm inte att baka pepparkakor i alla möjliga former! Här är den vanligaste formen av pepparkaksformar. Just dom här är från 1983, men funkar säkert lika bra än i dag.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: