Tema Smycken: "Från topp till tå"

Smycken har historiskt sett varit ett verktyg för att signalera social status och rikedom. Hövdingar, kungar, drottningar och adelsmän bokstavligen dränkte sig själva i guld och diamanter för att signalera "kolla på mig, jag är fett rik".

Smycken är dessutom oftast väldigt fina, guld och diamant är ju som bekant ganska vackra grejer. Men i och med bijouteriens uppkomst, när alla kunde köpa sig ett gigantiskt "diamanthalsband", så blev det lite svårare att signalera sin rikedom. Fast det går ju såklart.

Men jag tycker att det är fint att smycken har gått från klassymbol till helt enkelt snygga grejer som livar upp livet. Halsband, örhängen, ringar, ja allting som blänker eller glittrar eller skiner gör i alla fall mig glad. Skor är också ett väldigt bra utsmyckningsverktyg, som de här supersnygga mörkturkosa pjucksen:



Som så många andra gånger i Sörmlands Museums arkiv så suckade jag tungt för att Sörmlands museums arkiv just är ett arkiv och inte en affär. Just dessa är från HM 2008, frågan är varför jag inte köpte de då…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: