Resmål: "Bomber och granater!"



Den här bomben vet man inte var den kommer ifrån, och förhoppningsvis är den helt ofarlig. Jag är fortfarande nojig över sånt.

Jag skulle vilja resa runt lite mer på min fritid. Inte för att jag inte har varit utan för Sveriges gränser alls. Jag har faktiskt gjort en del, som att rida på kameler i Marocko, varit på konstiga undergroundklubbar i Schweiz & badat med delfiner på Malta. Men jag tror jag var lite för ung för att riktigt uppskatta allting landet hade att erbjuda.  Förutom Schweiz kanske, det var bara något år sen.

Som till exempel, det enda jag brydde mig om när jag spenderade min 12-årsdag på Malta var att äta glass och bada. Men mina föräldrar hade andra planer. De hade bokat en heldagsrundtur runt den lilla ön med historia i fokus. Min reaktion till detta var inte att leka med.

Så vi åkte mellan byarna för att stanna och kolla på ett gammalt hus eller någon tavla här och där. Jag gick mest bara efter klungan av historieentusiaster och surade.  Dock var det faktiskt två saker som jag kommer ihåg väldigt väl. Det ena var att medan guiden visade en staty sket en fågel på hans axel, det var det roligaste som hade hänt i mitt liv.

Det andra var faktiskt en historisk sak. Det var en kyrka som låg i Mosta, som är en stad på Malta som hade blivit bombad under andra världskriget. Men av någon anledning detonerade aldrig bomben så när vi kom fram dit fick vi se bomben ligga där i mitten av kyrkan.

Jag kommer antagligen ihåg det här för att jag var livrädd för att den skulle explodera. Men nu i efterhand vet jag att det bara var en replika.  Det var då jag kom på att det faktiskt finns mer intressanta saker att titta på och göra utomlands än att bara ligga på stranden.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: