Resmål: "Dubbelchecka packlistan en gång till!"



Resväskan, den viktigaste attiraljen då man är ute och reser, oavsett om det är en 20 kilos väska för en månad eller bara en enkel ryggsäck för en weekendutflykt. Sen alltid innan en resa kommer det ju egentligen svåraste: att lyckas packa väskan rätt. Jag har upptäckt att det är grymt mycket svårare att packa lätt och verkligen ta bara det man behöver, kanske inte så konstigt i och för sig, annars är det ju bara packa ner ALLA favoritkläderna.

Det typiska med att vara ute och resa är att man (i alla fall jag) alltid glömmer något, typ tandborste, mobilladdare eller deodorant. Det två förmodligen värsta sakerna att glömma skulle väl kunna vara, antingen hela resväskan, eller passet. När jag var på väg till Japan i höstas råkade vår lilla grupp ut för båda dessa!

Vi skulle nämligen mellanlanda i Köpenhamn, och då lyckades en av tjejerna glömma passet i stolsfickan på flyget från Stockholm, och det kom hon på i passkontrollen på väg till nästa flyg när boardingskylten redan visade ”boarding closed”. Jag och de två andra tjejerna fick springa till platsen där planet till Tokyo skulle avgå och hindra avfärden, medan tjejen (som glömt passet) fick springa tillbaka genom hela flygplatsen och tjata på danskarna att öppna det andra planet. Tillslut kom vi i alla fall iväg, typ en halvtimme försent.

När vi väl då efter 11 timmar kom fram till Tokyo är det ju så att man ska hämta bagaget på de där rullbanden. En väska kom inte. Klart den tillhörde oss också! Efter en lång stund av väskidentifikation, samtal på japanska och förvirrade japanskor fick vi reda på att hennes väska tydligen hamnat i Bangkock… Fråga mig inte hur, men skumt var det! Även det löste sig och hon fick två dagar senare sin väska levererad till hotellrummet.

Men det är som sagt mycket som kan hända ens innan själva semestern börjat. När jag nu skriver det här (lördag) är det ungefär två timmar kvar tills jag ska befinna mig på Skavsta för att åka med min spanskagrupp på en sexdagars studieresa till Alicante. Med mig kommer jag bland annat ha en annan Youthhoodbloggare, nämligen Viktor Einarsson. Förhoppningsvis kommer det även ett inlägg från ett museum därifrån i veckan, så håll utkik.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: