Resmål: "Fly away"

När jag var 14 åkte jag och min pappa till två länder ganska långt bort, nämligen Kambodja och Laos. Anledning till att jag tar upp det här är inte att skryta med mina globatrotter-skills, utan för att vi har temat resmål den här veckan. Då kändes det så himla bra att ta upp en av de starkaste upplevelser jag någonsin varit med om.

På 70-talet styrdes Kambodja av en ganska galen kille som hette Pol Pot. Han var kommunistdiktator och fick för sig att de flesta människor i Kambodja var hans fiender. På fyra år lyckades han ta livet ungefär 3 miljoner människor, både genom svält och dödsläger.

I änden av en lång, lång väg en bit från Kambodjas huvudstad Phnom Pehn ligger ett av alla Killing Fields som finns i detta vackra land. Det är väldigt ironiskt nog ett vackert och fridfullt ställe, vilket känns riktigt jävla fel eftersom det ligger över 10000 människor begravda i marken omkring. Vid ett tillfälle såg jag en vacker blomma, kollade närmare och upptäckte en benbit och en bit av en tand.

Jag har aldrig blivit så berörd i hela mitt liv. Det var en av de absolut värsta upplevelser jag någonsin varit med om, och jag grät i timmar efteråt. Ändå så tycker jag att alla ska besöka ett sånt här ställe, man ska aldrig glömma och förlåta, och man måste vara medveten hur hemskt det kan bli om fel människor får makten.

Den här sågen är ett helt vanligt jordbruksredskap, men kan lätt bli till ett dödligt vapen...





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: