Tid: "Stämpeluret vände ut och in på tiden"



Jag vet inte vad tid är. För egentligen finns den inte, vi har bara skapat begreppet tid och använder det som ett slags mätinstrument. Det finns ingen annan påhittad sak som har så stor makt över oss som tid.

Jag visste inte vad ett stämpelur var, tills jag tog hjälp av min käre vän Internet. Som jag har förstått så användes stämpeluren främst på arbetsplatser för att notera när anställda kom och gick ifrån jobbet.

Tid kan påverka oss på olika sätt. Tid kan hålla koll på oss, tid kan stressa oss, tid kan ge oss en andra chans, tid kan ge djupa sår, tid kan läka djupa sår. Tid kan vara god, då vi kan resa i tiden genom att åka till en plats vi inte besökt på länge, där tycks tiden stått still. Samtidigt hjälper den oss att organisera vår vardag, eller rättare sagt hela vårt liv. Men tid bör inte hålla koll på oss, vi bör hålla koll på tiden.

Detta stämpelur har en gång stått på NK:s verkstäder, som på den tiden låg i Nyköping. NK:s verkstäder var troligen en av de första industrierna i Sverige som använde sig av stämpelur. Bra att veta är att stämpeluret var en köbildare vilket inte alls gillades.

Allt för ofta kollar vi på tid med fientliga ögon och tid kollar obarmhärtigt tillbaka. Jag vet inte vad tid är, men jag vet att stämpeluret gav tid ett ont ansikte.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: