Avund: ”En sån där bild skulle jag också kunna ta!”



Avundsjuka är väl något alla förmodligen känt någon gång. Att verkligen sukta efter något som man ser i någon annan. Det kan gälla pengar, utseende, relationer, livsstilar och slutligen talanger. Sen finns det ju även den lite grövre formen av avundsjuka som är svartsjuka. Men det är i alla fall den sistnämnda; talanger, som jag relaterar till den här bilden och inlägget i stort.

Personligen tillhör fotografering en av mina största hobbyer men det är jag ju inte direkt ensam om. Visst kan det vara positivt med många andra fotografer som man kan inspireras av och utvecklas med hjälp av, men allting har en nackdel. I det här fallet kan det länkas ganska tydligt ihop med veckans dödssynd då det är otroligt ofta som i alla fall jag blir rent avundsjuk då jag ser andra hobbyfotografer ta bilder som jag egentligen skulle kunna ta, men liksom inte kommit på det…

Jag vet inte om ni hänger med i mitt resonemang men poängen är i alla fall att det blir lite av en personlig tävling för mig att ta bilder som är bättre än andras, och när då det blir tvärt om bildas en groende avundsjuka. Det går väl lite hand i hand med tävlingsinriktning också…

Kameran på bilden har jag inte speciellt jättemycket historisk information om, då det mesta som står är vad den är tillverkad av. Kameran skänktes i alla fall till Sörmlands museum för cirka sex år sedan av Hugo Salling. Tidigare hade föremålet används av givarens far Carl Hugo då han fotograferat en hel del med den vid området runt Kalix älv.

Undrar om några av de bilderna skulle kunna frammana en avundsjuka i och med en konstnärlig klass…



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: