Girighet: Ge mig!



Det var nästan tre veckor sen vi valde våra föremål till det tema som jag nu skriver, och om jag ska vara ärlig så har jag helt glömt bort vad jag tänkte skriva. Men det var säkert briljant, men jag tycker faktiskt att ni ska kommentera hur era tankar går när ni kopplar ihop den här skylten med girighet! Då skulle jag bli glad.
 
Men jag kan tänka mig att den här skylten på något sätt representerar all den girighet som finns hos oss. Det är restriktioner och hinder och hopp om borttagna skatter, allting med ett enda mål: att vi ska blir rikare.
 
Det här är nog en av de enda dödssynder som jag tycker är ganska bra. Girighet är som vår käre Rosseu sa (väldigt, väldigt fritt tolkat) roten till allt ont (okej han sa äganderätten, men det ena finns ju inte utan det andra). Jag tror att girighet äter upp oss inifrån och urholkar oss. Den sekund som det blir för mycket försvinner viktiga delar av oss. Det finns ingen empati, sympati eller kärlek där det finns girighet. Vi måste lära oss att sluta vara så kapitalistiska och giriga, för att vi ska kunna fortsätta överleva.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: