Lättja: Dåtidens kotlett-frilla och dagens stekare



Är det bara jag som relaterar höga hattar till lättja? Kanske kan det låta som en konstig koppling, men tänk er själva om det var ni som levde på 1800-talet och spatserade omkring på gatorna med denna hatt tronande på eder hjässa, hade ni då inte känt ett uns av lättja?

Jag tänker mig att människor som på den tiden hade råd med fina och höga hattar kanske inte direkt hade det så jobbigt varken ekonomiskt eller socialt ställt. Jag kan bara dra slutsatsen av att en hög hatt förmedlar en känsla av dåtidens kotlett- frilla och dagens stekare.

Just den här hatten är en opera- eller teaterhatt av siden som praktiskt nog kan fällas ihop och som i det skicket enkelt och smidigt fick plats under stolssätet på teatern eller operan förr om åren under dess forna bruks tid.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: