Överhettad: Hett med kreativt fotogenkök


Överhettat är temat och mina tankar sträcker sig inte längre än till förra våren. Jag fick då kunskapen av att någonting överhettat inte alltid behöver se speciellt överhettat ut.

Det handlade ett fotogenkök, och vi skulle via skolan få lära oss att hantera dessa smidiga picknickkök. Efter långa instruktioner om hur vi fick, och absolut inte, skulle göra så var det dags att för första gången komma i kontakt med ett äkta fotogenkök.

Det mest unika med dessa kök är att i soligt väder så döljer de sin främsta egenskap, lågan blir som luft, man ser den inte men den finns där. Ögat bedrog mig och elden brände mig, det jag kom underfund med på den lektionen var att jag inte lyssnat ordentligt. Play with fire and get burned the only way a boy ever going to learn, som man säger i Amerika.

På bilden är ett fotogenkök av market Radius. Köket är i efterhand installerat i en plåtburk som tidigare innehållit karameller från Dalarna karamellfabrik i Rättvik. Ägaren är sedan skurit ut ett triangelformat hål i burken för att kunna sköta köket, mycket kreativt och visar på en händighet som är allt för sällsynt i svenska hem. Föremålet tillhör samlingen Eskilstunahemmet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: