Favorit-decennium: Pansar-projektorns 1950-tal



Projektorer har alltid fascinerat mig. Att denna pryl kan få oss människor att bli ledsna för ett ögonblick och bara några minuter framåt i tiden sitter vi med världens flin på läpparna, såklart tänker jag på film och på den underbara känslan av att gå på bio!

Enligt mig har projektorer bara en dålig sida, och det är när man ska hålla ett muntligt föredrag inför klassen med hjälp av en projektor. Hade projektorn inte funnits kanske man hade sluppit alla muntliga redovisningar. Men å andra sidan så lär man sig ju att prata inför folk.

Den största och bästa egenskapen som en projektor har är att det blir en exklusiv filmupplevelse med dess hjälp. En liten 42 tums plat-tv går inte ens att jämföra med en stor filmduk på väggen, aldrig!

Den här stört sköna, pansarvagnsliknande diabildsprojektorn har en gång i tiden används på självaste sörmlandsmuseumet. Till vad vet jag inte, men den har förmodligen haft en betydande roll när det gäller presentationer och sådant.  Årtalet var runt 1950 då denna pryl skapades, samma år som Oxelösund blev en ny stad i Sverige.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: