Förändring: Räddar ditt liv eller din stil?



Ja det är frågan. Kan något som en gång i tiden indirekt varit till hjälp för människans överlevnad, bli till en het modeaccessoar idag? Tydligen.

När jag för allra första gången ledsagades runt i det stora arkivet för Sörmlands museums gömda skatter var det en överväldigande känsla som for igenom min kropp. Tänk att så många häftiga saker ligger undangömt där nere utan att jag hade någon aning om att de överhuvudtaget existerade! Och tänk att nästan alla de gamla sakerna där inne har kopplingar till dagens moderna samhälle. Jag såg föregångare till dagens datorer, ohyggligt stora sprutor som jag inte ens vill tänka på vad de har använts till.

Vissa saker fick mig att titta storögt, tappa hakan och bli oförmögen att tala. Andra saker fick mig att skratta eller bara undra ”hur tänkte man när man tillverkade de här prylarna egentligen?” En sådan sak var den här mojängen som ni ser på bilden. Att jag först tänkte mig att det kanske var ett medeltida tortyrredskap visade sig snart vara ganska fel. Mojängen är faktiskt ett ”hundhalsband” och ett ganska gammalt sådant.

Just det här tillverkades under 1800-talet. Det roliga med det hela är att det faktiskt liknar dagens moderna hundhalsband som ofta syns smycka de rika kändisarnas små gulliga pyttevovvar, även om dagens halsband kanske inte fyller ett fullt så lika obehagligt syfte och funktion som det en gång gjorde.

Nuförtiden syns hundhalsband ofta matcha hundägarens outfit, som en accessoar till den moderna överklassdamen. Annat var det när halsbandets urmoder som ni ser här på bilden användes. Då var det inte till för att rädda ens stil utan hellre för att rädda sitt och hundens liv.

Som ni ser är halsbandet prytt med vassa ”spikar” för att skydda hundens strupe mot de vilda vargarnas käftar. Dagens halsband har inte alls samma viktiga uppgift som att rädda någons liv, och vissa kanske inte ens tycker att det kan rädda någons stil. Men ändå används halsbandet än idag, livräddare eller stilräddare.


Postat av: Sistah

Bra skrivet! Tank dig en liten fluffig vit hund i ett sant dar halsband :-)



De har inga prickar over bokstaverna har i Amsterdam...



Fred ut!



Sis <3

2010-03-05 @ 13:59:35
Postat av: Anonym

Briljant!

2010-03-09 @ 21:39:17

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: