Ångestframkallande: "Tickande tid"



Det här är ett väggur från 1819, tillverkat av D.L Cederskog. Min tanke lyder: lär ha tagit lång tid att tillverka. Att sätta sig och tillverka ett sådant här väggur tycker jag är en stor prestation. Man har faktiskt inte all tid i världen och då är det inte alla som skulle sätta sig och tillverka just en sådan här sak, någonting som visar tiden.

Det finns så mycket jag vill hinna med. Dels är det jobb, skola, fika, skriva, ta körkort och alla sådana saker men nu tänker jag i stora drag. Det som lockar ångest ur mig är att tänka på vad jag vill hinna med på hela livet.

Flytta, jobba och tjäna jättemycket pengar, resa, bli pank, plugga vidare på bra universitet och ja sen är man 29 år och trettioårskrisen är nära. Nej, det stämmer nog inte men tiden räcker inte riktigt till.

Men förr har många hunnit med det dom velat, och ännu mer. Så varför skulle inte vi göra det! Jag tror inte att D.L Cederskog hade ångest över att tiden skulle rinna ut så då tänker inte jag heller ha det.


Postat av: S-A Jansson

Cederskog gjorde fina klockor. I vår verkstad finns just nu ett D:L: Cederskog väggur som inte slår utan bara visar tiden. den har en sk sekundpendel som ticckar en gång i sekunde osh ljudet är mycket rogivande. Den drivs med lod. Bilder på vår Facebook-sida så småningom.
URBRA HB
S-A Jansson

2013-04-28 @ 14:08:30
URL: http://www.urbra.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: