Skönhet: "Giant, automatic pencil sharpener"



Skönhet ligger i betraktarens öga” är ett citat som jag hörde en gång. Detta citat gör mig glad eftersom det inger hopp. Hopp om att man inte kan bestämma vad skönhet är.

Men samtidigt så finns det saker som det flesta tycker är skönhet. Som ett exempel kan vi ta en solnedgång, jag skulle vilja påstå att alla människor tycker en solnedgång är vacker. Kan man då säga att en solnedgång inte tillåter betraktaren att få välja, utan att en solnedgång är bara vacker och inte kan upplevas som någonting annat? Jag har försökt göra en solnedgång ful, men det går inte.

Pennvässaren på bilden är tillverkad 1950 och kommer från Försäkringskassan. Den är märkt med texten ”Giant, automatic pencil sharpener”. Föremålet ledde mina tankar till skönhet, min hjärna förde ett för mig lite långsökt och speciellt resonemang. Jag började tänka på att folk som i dagens samhälle anses ha en förförande skönhet faktiskt kan gå miste om vissa saker.

Jag tänkte att en person med förförande skönhet kanske inte känner samma press av att han eller hon behöver ”vässa pennan” för framgång. De kanske aldrig riktigt har behövt eller lärt sig att ta sats. Men om nu ”Skönheten ligger i betraktarens öga” så förfaller en bit av resonemanget eftersom då är en snygging också alltid en fuling.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: