Kafferep: "Blää..."



120 000 ton importerades år 2007. I snitt dricker vi 12,4 kilo per år här i vårt avlånga land. Latte, Macchiato, Espresso, Cappuccino, Ristretto… Kaffe helt enkelt. Globalt sätt dricker vi enormt mycket kaffe med tanke på vårt fjuttiga antal invånare.

Hmm. 12 kilo kaffe per år… i år har jag druckit… en kopp svart kaffe, som jag fick trycka i mig. Efter en hel del kväljningar gick koppen faktiskt ner. Nej, men ärligt talat – jag avskyr kaffe. Tycker det smakar jord.

Föremålet jag valt till veckans tema är därför en stor mjölkkanna. Möjligtvis skulle jag kunna ha tagit något med socker istället, men meningen med mjölken är i alla fall att dränka kaffesmaken om jag väl ska dricka det.

Eftersom jag inte har någon speciellt bra relation, eller någon direkt relation överhuvudtaget till kaffe har jag inte jättemycket att tillägga på veckans tema. Däremot är mjölk extremt gott, och passar till nästan allt.

Kannan på bilden är märkt med ”Stockholms Mjölkförsäljnings Aktiebolag” och är daterad till 1879 och enligt uppgifter ska den rymma hela 12 liter vätska. Ganska ball tycker jag i alla fall.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: