Nystart: "Teknologisk nystart"



Den teknologiska utvecklingen har under de senaste åren gått med en lavinartad fart. Se bara på mobiltelefonmarknaden som utvecklas från kilotunga lådor till dagens smartphones.

Se bara den här datorn på bilden, nu har jag tyvärr tappat bort informationslappen vilket gör att jag inte vet från vilket årtal den är ifrån, men jag skulle gissa på tidigt 2000-tal. Jämför med utbudet på datorer idag.

Det är egentligen helt galet hur snabbt det går. Och tänk såhär, var är vi, utvecklingsmässigt om ytterligare tio år? Eller tjugo? Kommer vi ens använda telefoner liknande de som finns idag?

För cirka ett år sedan läste jag en sjukt intressant bok som handlade om just den här utvecklingen, eller snarare var det en samhällsbeskrivning från ett futuristiskt perspektiv.

Boken heter Feed och handlar om hur människor har slutat använda mobiltelefoner och datorer och istället använder datachip kopplade till hjärnan. En väldigt skrämmande bok som skildrar ett väldigt viktigt ämne, boktips där.

Och egentligen tror jag inte att den utvecklingen är så speciellt osannolik. Eller?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: