Retro: Originellt, retro och alldeles, alldeles underbart




Retro, retro, retro. Ett fenomen som till min stora lycka bara växer sig allt starkare. Bloggare, designers och konsumenter tittar tillbaks och inspireras av allt från 1700-talets brokad till 90-talets blekta, slitna grunge. Retrorätter som After Eight-päron och räkfylld avocadohalva gör åter entre i våra många matprogram och tidningar och många bilmärken gör modeller som anspelar på tidigare bilar.

Som ett resultat av dessa återblickar har loppis- och vintageintresset exploderat de senaste åren. Allt fler vill fylla sina hem med lätt slitna trämöbler eller finna den där perfekta cocktailklänningen. Jag älskar det här. Det finns något så otroligt underbart i att hitta ett plagg på 2-hand som bara talar till dig. Det är så spännande att fundera på vilken historia plagget har, vem har burit det och vad har de varit med om?

Denna fabulösa klänning från 50-talet vann mitt hjärta vid första blicken. Jag är helt kär. Och jag funderar på vad denna klänning och dess bärare Karin hittade på. Var de ute och slog klackarna i taket på Nyköpings dansbanor eller åkte de på spännande resor till världens alla hörn? Oavsett vad, så har den definitivt en gömd historia där någonstans och det är det jag gillar så mycket med gamla kläder och prylar.

Jag tror att vårt överflöd av flashiga elektronikprylar, den vita fräscha moderna inredningstrenden, och det faktum att man kan hitta samma Mio-soffa i varenda hus med öppen planlösning och parkettgolv spelar en viss roll till att så många gillar retro och 2-hand.

Jag tror att många känner ett behov av att köpa något unikt och något som inte kommer från Ikea.

Åtminstone känner jag så.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: