2012: ett mycket fint reseschatull




Det nya året innebär många saker för mig. Inte bara en ny termin med nya ämnen i skolan, utan även student och framtidsplanering. Jag kommer att söka utbildningar och kurser på universitet och för första gången vara utan både mamma och pappa i mer än två veckor, för att flytta hemifrån ska jag ju också göra. Det känns både spännande och läskigt, men eftersom jag kommer flytta till en stad där jag trivs och där jag har både familj och vänner så känner jag mig ändå trygg. Det kommer alltid att finnas någon ifall jag skulle få problem och den säkerheten kan jag nog behöva för att just få en trygghet.

Men med flytt hemifrån följer också inköp av möbler och köksredskap, även om jag redan fått ärva mycket fina saker utav min farmor, och jag ser fram emot att åka både till Ikea, men också att skrota runt i Seconhand affärer och på loppisar. Och något som jag redan nu har bestämt mig för att börja leta efter är en fin servis med koppar, fat och te- eller kaffekanna.

Så till detta tema har jag hittat ett mycket fint reseschatull utav trä och som på insidan är klätt i grönblått siden och guldspets. Det tillverkades så tidigt som 1710 och inuti finns det en underbar porslinsservis som också är en såkallad reseservis. Hela paketet användes till exempel om man skulle på picknick eller utflykt, och kanske kan verka lite väl flashigt för ett så enkelt ändamål.

Schatullet ägdes tidigare av Cecilia af Klecker och gavs till museet utav hennes man år 1951, samma år som Cecilia gick bort. Cecilia föddes år 1869 och mellan åren 1902 och 1910 var hon statsfru vid det kungliga hovet. Porslinsservisen som tillhör schatullet är Meissen porslin, och har tillverkats ändå sedan början på 1700-talet i Meissen i Tyskland.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: