Tema Nyår: "Nyårslöften"



Om några futtiga dagar vänder vi återigen blad och välkomnar år 2011. Ofta betyder det inte speciellt mycket att påbörja ett nytt år då de flesta åren brukar bli de tidigare ganska lika, speciellt när man ingår i skolrutinen.

Men 2011 kommer för oss 92:or bli så mycket mer annorlunda än de senaste tolv åren då vi om ett halvår går ur den obligatoriska skolan för gott. Många påstår att det är efter den efterlängtade studenten man äntligen blir vuxen, och möjligtvis har de rätt.

För det är efter det som det gäller att ta det stora klivet ut i vuxenvärlden och börja jobba (eller plugga vidare om man så vill), men i alla fall börja betala för sig själv på riktigt. Men vad har då detta med nyår att göra om det är ett halvår kvar?

Egentligen låter det löjligt att börja prata om planer, men just nyår handlar ju mycket om att bygga upp löften inför det kommande året. Så kallade nyårslöften. Ett av mina nyårslöften inför det kommande året, och de kommande åren efter studenten är att jag verkligen ska ge mig ut och resa. Se världen liksom.

Egentligen börjar jag med detta redan den 3:e januari då jag åker med familjen till Indien, men det jag huvudsakligen tänker på är de planer jag och några andra klasskompisar har om att åka till Norge och jobba efter sommaren. Och sedan vill jag resa jorden runt innan jag ska börja plugga.

Den väldigt balla jordgloben på bilden är gjord av pappiermaché och gips av en organisation från Uppsala som hette Cosmografiska sällskapet. Sällskapet tillverkade kartor och jordglober i Sverige eftersom utländska importvaror var alldeles för dyra.

Globen på bilden är skapad redan 1766 så den är verkligen retro. Lägg även märke till hur Australien tydligen inte var helt upptäckt när den här skapades, då dess södra kust till sin östra del inte är helt ifylld.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: