Tema skit: "Krig är skit!"



”War is over, if you want it”. Jag kommer ihåg då vi gick i typ fyran då vi skulle ha vår årliga julkonsert på Culturum med skolan och skulle sjunga just Marry Xmas som körlåt. Men låten fick en liten ändring.

Vi fick inte lov att sjunga sticket i låten som gick just ”War is over”, detta eftersom det parallellt med detta just hade blossat upp nya konflikter i Irakkriget. Helt barockt om ni frågar mig såhär åtta år senare. Varför dölja verkligheten bara för att den är obekväm?

Enkelt sagt; krig är skit. Krig är helt onödigt och egentligen bara idiotiskt. Så många oskyldiga miljoner människor som omkommit i den onda delen av den mänskliga naturens eviga jakt att nå världsherravälde. Kanske är det barnsligt och naivt att tro att alla världens kriser kan lösas med kramar och diplomati, men är det inte egentligen inte ännu mer barnsligt att använda våld som en nödlösning?

Jag har så extremt svårt att förstå hur människor kan leda massiva krig och orsaka en så extrem förödelse.

Ändå är jag glad att bo i Sverige. Ett land som likt Schweiz är ett så kallat krigsneutralt land. Men om vi nu är så neutrala, varför blandar vi in oss i krig som det som just nu rasar i Afghanistan? Blir det inte dubbelmoral att som krigsmotståndare gå in och ställa sig på en sida i ett krig vi inte ens bör röra?

Detta är en av anledningarna varför jag aldrig ens skulle fundera på att göra lumpen; eftersom jag personligen anser att krig är ett extremt onödigt sätt att lösa konflikter på. Hjälmen på bilden tillhörde en hemvärnschef som förmodligen inte delade min åsikt. Den är tillverkad 1938 och bär med sig skråmor och jack ”från fornstora dar”.




Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

nu börjar det äntligen bli varmt, plus grader idag ju! :o

2011-01-10 @ 02:34:07
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: