Tema Vårkänslor: "Vinden i håret och vägen under fötterna"



Den förgående veckan var ju, med tanke på den här veckans tema, helt fantastisk. Regnet kändes ju i och för sig lite halvdeppigt, men frågar ni mig får det gärna regna hela nästa vecka om det betyder att snön sedan försvinner. Men överlag känns värmen just nu mer välkommen än någonsin. I och för sig har jag ju varit ute och rest en hel del den här vintern till varmare breddgrader, men det är något speciellt med den svenska värmen. Den första vårvärmen och de första värmande vårsolstrålarna. Vårkänslorna läggs som en osynlig mask över hela staden.

Mmm, fågelkvitter, smältande snö, tunnare jacka och vårblommor. Vårtecknen är många och är det inte så egentligen att de olika vårtecknen är lika subjektiva och personliga som vi människor är överlag. För vissa kanske det första vårregnet väcker vårkänslor medan andra väntar på den första promenaden utan mössa. Men för mig är den ultimata vårkänslan något helt annat – den första åkturen!

Jo, för visst är det härligt när snön smälter, men sedan tar det ju alltid en förbannad jäkla tid innan allt grus blivit bortsopat från stadens gator och torg. Och det är ju just detta som är kravet för att ”den första åkturen” ska kunna genomföras. Som ni kanske kan gissa med hjälp av bilden handlar det ju om årets första skateboard-tur. Själv har jag åkt bräda så ofta vädret tillåter i sommartid i fyra år sedan jag köpte min nuvarande oldschoolbräda i New York. Nej, men ärligt talat. Att cruisa fram på en schyst skateboard med öppen vårjacka och tunna tygskor, mer vårkänsla än så går det knappast att få.

Anledningen att jag valde just den brädan som är på bilden är att den är i formen väldigt lik just den jag har hemma. Sedan är i och för sig den här på bilden i vit hårdplast och inte i trä. En liten rolig anekdot som brädans givare, Sven Karlsson, berättade om vid inlämnandet var att man vid användning av den satte fast en hockeypuck bakom baktruckarna för att det skulle bildas svarta ”fartränder” då man bromsade med den. Kanske inte jättepopulärt för andra som ska använda vägen, jag kan tänka mig att det inte såg så snyggt ut efter femte rundan på samma ställe. Inte nog med att de inte är direkt ljudlösa.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: