Mitt första inlägg: "Tema Mode - Badmode 1960"

Snart är det sommar och studenten närmar sig med stormsteg för våra sju bloggare i youthhood. Samtidigt som de går ut gymnasiet, slutar de också att skriva för youthhood. Därför kommer vi rekrytera sju skrivsugna bloggare nu till hösten – håll utkik efter annons som kommer snart.

Sommaren kommer bjuda på många spännande och roliga inlägg från våra ”gamla” bloggare. Några av de teman ni kan se fram emot är; ”Tips till framtida bloggare”, ”Mitt bästa inlägg” och ”Livet efter youthhood” och mycket mera.

Men vi börjar redan nu med att blicka bakåt. Veckans tema är ”Mitt första inlägg”, helt enkelt en repris på alla nuvarande bloggares första texter och bilder. Trevlig läsning!

/Pär Jonsson, Sörmlands museum

Badmode - 1960



Veckans tema är ju mode, och min tanke med detta är att jämföra 1960-talets badmode med dagens. Till min hjälp har jag använt -Damernas Värld nr 23 Juni 1962. I den här tidningen fanns det en såkallad "baddräkts special", och något av det första jag la märket till var att det nämligen var mest baddräkter, bara en bikini och den såg mest ut som dagens hotpants och sport BH. En annan sak med baddräkterna på 60-talet var att de allra flesta var höga upptill och u-ringade baktill, tillskillnad till de som finns nu. Av bilderna att döma var även badmössa något som var väldigt inne att ha på sig när man badade.

Som det syns på bilden var de flesta baddräkter väldigt färgglada och innehöll mycket mönster. Men vad skulle då en sån här urtjusig baddräkt kosta? Jo, tidningen i sig kostade 95 öre och baddräkterna i den mellan 40-100 kronor, så om vi säger att tidningen kostade 25 kronor i nuläget skulle alltså en baddräkt kosta mellan 1000 och 2500 kronor. Jag är visserligen ingen hejare på att bedöma pris, men 1000 kronor låter mycket för en baddräkt, vilket betyder att detta var verkligen riktigt hett mode på 1960-talet.
 
Förr i tiden tror jag att det som visades på modevisningar och Catwalk ofta var det som användes på stranden till exempel. Men nu är det ofta så att de kläder som visas upp på Catwalken är så bisarra, att ingen normal människa förmodligen skulle använda dem i verkliga livet.
 
Och som en liten slutnotis: modet kommer alltid tillbaka! och visst stämmer det, jag var nämligen inne och kollade runt på 2008 års mode och fick upp bilder som var väldigt lika de som var 60-talets mode.

Max af Klercker



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: