Tema Tur: "Din tur att ha tur"



Turnummer var något som jag ofta ägnade mig åt som yngre. Jag bytte ungefär lika ofta som flyttade. Var femte år alltså. De nya hussiffrorna gav mig inspiration till att byta talet som skulle bringa just mig lycka.

Nu är det ju ofta så att turnummer inte alls fungerar. I alla fall inte om man bara väljer dem på ren måfå. Dock tror jag att om ett nummer gett en tur märkvärdigt många gånger i olika sammanhang, så bör man kalla det sitt turnummer.

Skylten ovan kommer från försäkringskassan. Det är nog tydligt att skylten inte står för turnummer i den beteckeningen som jag menar, utan har mer en systematisk, byråkratiskt grå betydelse.

Jag vågar nog tro att turnummer har funnits lika länge som nummersystemet själv. Precis som lyckan har funnits lika länge som olyckan.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: