Skräck: En altarring från hospitalet i Strängnäs



Alla har vi något som vi tycker är skrämmande, något som jag tycker är skrämmande är psyken.
Det föremålet som jag valt denna gång har inget med själva föremålet att göra. Jag har valt en altarring som i sig är väldigt fin, jag är inte alls rädd för själva altarringen, utan själva stället där den förut stod. Altarringar som denna ser man oftast i kyrkor, vid kapellen men denna altarring stod på Strängnäs hospital i deras kapell.

Anledningarna till att jag tycker det är läskigt med psyken är många, en är att så fort jag hör ordet "psyke" så tänker jag på ett litet, mörkt rum, en tvångströja och ensamhet.

Det värsta jag vet är att vara ensam, i ett litet rum, och inte veta var man är någonstans. Att inte veta vad som kommer att hända med en.

Jag är också rädd för människor som är psykiskt störda, vissa som har gjort väldigt hemska saker, saker som jag inte kan förstå hur en person ens kan göra! Jag har också en bild i huvudet av hur en psykiskt störd ser ut, jag vet att de ser ut som helt vanliga människor och det skrämmer mig också lite.

Denna altarring är väldigt fin och anledningen till att hospitalet gav bort altarringen till Sörmlands museum är för att den var skadedjursbenägen. Nu är den ren från skadedjur och står i Sörmlands museums föremålsarkiv.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: