Skräck: Näste Man Till Rakning




Jag har alltid varit lättskämd av mig och har vägrat att gå både spökrundor på Halloween och i spökhus, men ändå tycker jag ganska mycket om att kolla på skräckfilmer, hur kommer det sig? Jag skulle tro att det är för att jag har relativt lätt att skilja på film och verklighet och för att jag på ett underligt sätt, ändå gillar att bli lite skrämd.

Helst tittar jag på skräckfilmer som är lite underliga och komplicerade, och som drar sig mer åt det psykologiska thriller hållet, och jag försöker undvika alltför mycket brutalitet. Jag föredrar mystiska och lite gotiska skräckfilmer och det får väldigt gärna vara kostymdrama.

Två av mina absoluta favorit rysare innehåller i princip alla de egenskaper och kvalitéer som jag räknat upp, och de är Sleepy Hollow och Sweeney Todd som båda är gjorda utav en av mina favorit regissörer, nämligen Tim Burton. Det är också här som kopplingen till mitt föremål finns. Jag hittade nämligen en rakkniv utav metall som troligtvis är ifrån slutet av 1800-talet, den ägdes tidigare utav Edvard Holmgren från Jönåker och jag kände att det var det perfekta föremålet för ämnet skräck.

Ni som har sett eller kanske bara hört talas om Sweeney Todd, vet att han, som barberare, använde just rakknivar då han utförde sina hämndlystna handlingar. Och Sweeney Todd är inte bara en av mina favorit skräckisar, utan också en av mina favorit musikaler, och vem kan egentligen motstå Johnny Depp, Helena Bonham Carter och Alan Rickman i en och samma film?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: